A média a negyedik hatalmi ág – mondják akik értenek hozzá. Szerintem inkább a nulladik, de ez más lapra tartozik. Akárhogy is, napjainkban az egyik legfontosabb dolog, hogy valaki ne úgy álljon hozzá, hogy „mindegy…” Mert akkor aztán bármit az arcába lehet tömni, a C kategóriás akciófilmektől Gyurcsók „mindjártelalszom” Józsefig.
Folyamatos problémánk itt a P-n, hogy micsoda undorító, belterjes szartömeg alkotja a magyar médiaipart. Ez ügyben szidhatjuk a médiát is, meg magunkat is, mert ha nem néznénk meg a sok szemetet, akkor normális műsorokat lennének kénytelenek szolgáltatni. Ez persze az utópia kategóriájába tartozik, de azért ne adjuk fel.
Most végre van egy Médiatudor nevű kezdeményezés, ami úgy tűnik, nem hagyja annyiban, és hozzájárul egy médiatudatos generáció kineveléséhez. Nem arról van szó, hogy húsz év múlva senki sem fog ostoba műsorokat nézni, és eltűnnek a kétezredszer ismételt szar filmek a tv-ből, hanem hogy ha bejön, akkor kicsit kritikusabbak leszünk.
A programot eredetileg brit pszichológusok, pedagógusok, reklámszakemberek dolgozták ki, és 2002. novemberében indult. Ez után átvette Németország, Belgium, Hollandia, Finnország, és 2005 tájékán kishazánk is. Nagyjából 2,5 éves előkészületek után, nálunk 2007-re tervezték az elindítását.
A program célja nagy vonalakban a 6-11 éves korosztályt rávezetni a kritikus gondolkodásra, a valós szükségletek és a média által generált vágyak megkülönböztetésére, a média által mutatott kép, és a valóság viszonyának értékelésére. Ezek nem rossz dolgok, mert a gyerek már egészen fiatalon elkezd gondolkozni ezeken, amik hihetetlen mértékben meghatározzák a későbbi életét.
És aztán ami nagyon nem mindegy a mai csóró oktatásban, hogy ingyen van! Az egész abból áll, hogy bejelentjük az igényt, és megkapjuk a tananyagot. Ha egy iskola veszi a fáradtságot (VEGYE!), és megrendeli a segédanyagot, akkor teljesen ingyen megkap mindent, ami szükséges a program oktatásához (fénymásolható munkalapok, videó-illusztrációk, tanári kézikönyv). Amit szintén fontosnak tartok, hogy a szülőket is bevonják a munkába. Szűlők nélkül ugyanis nem sokat ér az egész, mert a kölök tőlük veszi át, hogy mit néznek és mennyit.
A program segítségével a kis emberpalánták remélhetőleg jobban odafigyelnek majd arra, hogy mit látnak a tv-ben. Ettől ugyan nem lesz mindegyik médiamágnás, de akit lehet, azt mentsük meg a posványtól, és talán kicsivel értelmesebb fogyasztókat nevelhetünk a szüleinké, meg a magunk generációjánál.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.